A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Жашківський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів №5
Жашківської міської ради Черкаської області

Кланя Ганна Миколаївна

Дата: 22.05.2020 13:04
Кількість переглядів: 12

Опис досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури

Клані Ганни Миколаївни

 

Складний процес становлення нової, незалежної і демократичної України з її заповітним прагненням стати гідним членом великої європейської родини ставить перед школою основне освітнє завдання – виховати інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, здатну бути конкурентоспроможною, активною, ініціативною, генерувати нові ідеї, впроваджувати їх у життя, діяти креативно в будь-якій ситуації. Це повинна бути високоосвічена, культурна, національно свідома людина, громадянин, патріот.

Одним із складових чинників цього соціального запиту є проблема розвитку творчих здібностей особистості. Актуальність проблеми полягає в тому, що хоча феномен творчості людини здавна приваблював учених-педагогів, учених-психологів, як зарубіжних, так і вітчизняних, проте тільки в останні десятиліття в своїх дослідженнях учені прийшли до висновку, що не існує творчих здібностей, а є особистість, яка володіє певною мотивацією і рисами:

  • готовністю сприймати все нове, незвичайне;
  • здатністю творчо мислити, висловлювати оригінальні ідеї, експериментувати;
  • конструктивною активністю у вирішенні складних ситуацій;
  • розвиненим естетичним почуттям, прагненням до краси, гармонії;
  • володінням глибокою інтуїцією, особливим світосприйняттям та його відображенням.

Отже, кожна дитина наділена творчими здібностями, і завдання педагога – відкрити особистість, світ її захоплень і уподобань, і, використовуючи весь свій педагогічний досвід, захопити цікавими справами, повести за собою, ненав’язливо спрямовуючи енергію творчості в відповідне русло, створивши при цьому необхідні умови для її прояву як кінцевого результату.

Тому особистісно-орієнтоване навчання і виховання стало центральним у моїй сорокалітній педагогічній практиці як учителя-гуманітарія, так і класного керівника, тому що ці види діяльності тісно пов’язані. Впродовж багатьох років я працюю над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів». Керуючись науковими дослідженнями з даної проблеми видатних учених Л. Виготського, Б.Теплова, К.Роджерса, використовуючи безцінний досвід В. Сухомлинського, А. Макаренка, О.Захаренка, стараюся йти в ногу з життям, впроваджувати інноваційні технології, методичні рекомендації сучасної педагогічної науки, психології, опрацьовую нормативні документи міністерства освіти і науки України, Концепцію громадянського виховання.

Моє педагогічне кредо – афоризм К.Ушинського: «Тільки особистість може діяти на розвиток і визначення особистості, тільки характер може формувати характер».

Тому у виховному просторі «Учитель – Учень» керуюся такими правилами:

  • Повага до дитини, надання свободи дій у виборі діяльності, доброзичлива допомога, довірливі відносини.
  • Комфортна психологічна обстановка, різноманітні заохочення (похвала, запис у щоденнику, грамота, відзнака тощо).
  • Підбір творчих завдань, розвиваючих ігор.
  • Співпраця з дорослими (батьками, учителями-предметниками, керівниками гуртків).

Ціль виховної проблеми, над якою працюю, я, як учитель-філолог, сформулюю поетично:

В дитині кожній іскорка таїться,

Учителю, тобі її знайти,

Вогонь в душі і серці запалити,

І Божий дар той світові нести!

Які ж основні напрямки в розвитку творчих здібностей дитини? Це розвиток уяви і розвиток мислення, які формують креативність. Адже уява – це вміння конструювати в думці з елементів життєвого досвіду (вражень, уявлень, знань, переживань) за допомогою нових їх поєднань щось нове, що виходить за межі раніше сприйнятого. Уява є основою будь-якою творчої діяльності, адже все, що зроблено руками людини – продукти її творчої уяви. Життєдайним грунтом для розвитку уяви є пізнавальна діяльність дитини.

Алгоритм розв’язання цієї проблеми такий:

Перший етап – діагностичний.

Це бесіда з класоводом (5 клас), учителями-предметниками (середні і старші класи), проведення анкетування, тестів (в співдружності з шкільним психологом), вивчення їх та аналіз, індивідуальні бесіди з учнями та батьками з метою виявлення інтересів, нахилів, уподобань.

Другий етап – організаційний.

З урахуванням виявлених творчих здібностей дітей переходжу до планування роботи з ними:

  • Складання плану виховної роботи класу (класний керівник) на основі шкільного виховного плану.
  • Планування (в подальшому проведення) нестандартних уроків, підготовка завдань творчого характеру (учитель зарубіжної літератури), дотримуючись принципу «навчаючи – виховуємо».
  • Планування та реалізація різноманітних позакласних виховних проектів (в співавторстві з учнями).

Від правильно складеного планування і його виконання залежить подальший результат. Але план – не щось стале консервативне, він має змінюватись, поповнюватись, корегуватися в процесі роботи. При складанні планів варто врахувати основні види діяльності учнів: навчання, спілкування, гра, праця.

Саме ці основні чинники діяльності учнів враховано в розробці виховних напрямів ціннісного ставлення до себе; до суспільства і держави; до природи; до мистецтва; до сім’ї, родини, людей; до праці.

Третій етап – практично-діяльнісний.

Форми і методи роботи:

Пізнавальна діяльність.

Проведення стандартних уроків з використанням інноваційних технологій та методів (мікрофон, мозковий штурм, акваріум, ажурна пилка, кутки, гронування, сенкан) та диференційованими домашніми завданнями творчого характеру (колективне складання початку казки і самостійне завершення її вдома, твір-фентезі «Мої пригоди з Робінзоном», «В гостях у барона Мюнхгаузена», «Подальша доля героїв твору» тощо); нестандартні уроки (урок-подорож з героями давньогрецьких міфів, урок-дослідження «Феномен Данте», урок поетична вітальня куди запрошуються поети Жашківщини тощо); класні години, години спілкування, лекторії, усні журнали, екскурсії очні і заочні, тематичні лінійки, навчальні конференції, турніри, конкурси, олімпіади, розвиваючі ігри, сюжетно-рольові ігри, проектні технології, тощо.

Це дає змогу дітям не тільки заглибитися у себе, а й в довільній формі передати свій внутрішній стан, свої враження від почутого, побаченого (малюнки, підбірки матеріалів, авторські та власні вірші, кросворди, ребуси, шаради, усвідомити своє фізичне, психічне, соціальне «Я», відчути свою індивідуальність, показати оригінальність мислення, уяви, фантазії.

Суспільно-корисна діяльність.

Волонтерська та шефська діяльність (збір продуктів, речей для передачі в зону АТО та будинок пристарілих) участь в міських суботниках, трудових десантах по прибиранню та благоустрою території, різноманітних акціях «Милосердя», «Турбота», «Ветеран живе поруч», «Писанкове мереживо», «Голуб миру».

А як можна проявити тут свою творчість?

Проявляючи свою індивідуальність, оригінальність, уяву діти виготовляють обереги для воїнів-захисників (ляльки-мотанки, вишивані хусточки), малюють малюнки, пишуть листи.

Художньо-естетична діяльність.

Це найбільше поле для розвитку творчих здібностей дітей.

Такі форми роботи, як підготовка і проведення різноманітних свят (родинних, національних, християнських, тематичних лінійок, вечорів) дають змогу виявити свої творчі здібності у виконанні пісень, танців, виразному читанні; зустрічі із відомими людьми Жашківщини (О.Чорна, В.Гребенюк, І.Сухий, Т.Крамаренко, Л.Шевчук, Т.Альмужна) виховують почуття гордості захоплення досягненнями сучасників, пробуджують творчий потенціал, спонукають до поетичної творчості; естетичне оформлення виставок («Щедрий урожай», «Квіти нашого краю», «Осіння палітра», «Умілі руки»), конкурси (виготовлення малюнків, орігамі, витинанок, складання ікебани, випуск стіннівок, плакатів), дають змогу розвиватися фантазії кожної дитини, що є одним із основних чинників розвитку творчої особистості.

Діти в процесі колективної і самостійної роботи генерують безліч оригінальних ідей на основі яких ми разом визначаємо наші майбутні колективні справи, складаємо власні проекти.

Особливо успішним вважаю літературно-драматичний проект позакласної роботи «Відчуй себе актором». Так за роки моєї багаторічної діяльності склалася традиція проводити театралізовані дійства учасниками яких є творчо-обдаровані діти різних вікових категорій. При підготовці та проведенні роботи вистачає усім бажаючим, тому що потрібно підготувати декорації , виготовити костюми , реквізити тощо. Потім починається робота в мікрогрупах, де шліфується кожне слово, жест, міміка. Робота увінчується виставою, на яку запрошуються учні школи, батьки. Так, були зіграні різноманітні ролі з байок Крилова, з п’єс «Сватання на Гончарівці», «За двома зайцями», казок «Дванадцять місяців», «Про мертву царівну і сімох богатирів», складено сценарій і підготовлено постановку оповідання М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом» (відео додається). Виконуючи ту чи іншу роль, дитина внутрішньо перетворюється, вникає в суть проблеми, переживає, що за визначенням Станіславського, є «умінням пропустити через себе художній образ».

Проекти «Проба пера», «На крилах Пегаса» дають можливість не тільки дізнатися про літературні тропи та систему віршування, а й спробувати свої сили. Ми обговорюємо вірші, замальовки, оповідання, відшліфовуємо їх, розміщуємо їх в тематичній папці «Зорепад».

Індивідуальна робота – особливий вид діяльності педагога з творчо обдарованими дітьми.

Індивідуальні форми роботи – індивідуальні бесіди, заняття, консультації. Адже іноді здібності дитини не збігаються з рівнем інтелекту, манерою поведінки, успішністю. Педагогу слід знати особливості розвитку психіки різних вікових категорій, уміло засвоювати прийоми психологічного впливу на дітей, знаючи їх індивідуальні особливості, бути надзвичайно гнучким у виборі похвали і покарань, опираючись на власний педагогічний досвід, інтуїцію. Адже саме такі діти надзвичайно емоційні, що проявляється або в бурхливих неочікуваних реакціях на слова, дії, вчинки оточуючих, або замикаються в собі. Для цього слід вести психолого-педагогічні спостереження. Від тактовності, уміння підібрати відповідні засоби іноді залежить дуже багато в подальшій долі такої дитини.

Робота з батьками.

Окремим напрямком роботи є робота з батьками.

На батьківських зборах, лекторіях, в індивідуальних бесідах слід розповідати про важливість розвивати дитину з раннього віку, уміти слухати її, чути, формувати дружні довірливі стосунки, щоб дитина була відкритою для спілкування, створювати умови для успішної пізнавальної діяльності. Варто готувати шкільні виставки, оформлювати стенди на яких будуть розміщені доробки творчо обдарованих дітей; запрошувати батьків на вечори поезії, практикуми «Проба пера», виступи їх дітей на концертах тощо.

Четвертий етап – узагальнюючий.

Кожний вид діяльності педагога важливий своїм результатом. Тому в кінці навчального року я підводжу підсумки роботи над проблемою, аналізую, відмічаю успіхи і недоліки. Для цього запрошую вчителів-предметників, керівників гуртків заповнити анкету, щоб оцінити досягнення кожного учня за 10 бальною шкалою. Критеріями оцінювання є:

  • Здібності до засвоєння нових знань.
  • Уміння логічно мислити, аргументувати, аналізувати, співставляти факти.
  • Уміння висловлювати думку стисло, коректно.
  • Глибина суджень, критичне мислення.
  • Здатність до фантазії.
  • Емоційний стан.

На основі власних педагого-психологічних спостережень, анкетування відмічаю успіхи і недоліки, щоб відкорегувати їх в подальшій роботі.

Л. Виготському належить формулювання змісту педагогіки майбутнього: «Життя…розкриється як система творчості, постійного напруження і подолання перешкод, постійного комбінування та створення нових форм поведінки». Якими будуть нові форми поведінки – невідомо. Нові часи принесуть і нові зміни в життя суспільства, педагогічну теорію і практику, але хочеться вірити, що незмінними залишаться людські чесноти: людяність, порядність, гідність, патріотизм, любов, милосердя, совість, співчуття, відповідальність.

Народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиліття – посади дерево, якщо на віки – навчай дітей». Як би далеко не пішов технічний прогрес, а учителя-наставника, друга, порадника не замінить ніхто і ніщо, тому що серцевиною діяльності педагога є любов до дітей, яким він віддає часточку свого серця, енергію, сили, передає досвід у вірі і надії зростити справжню людину, громадянина, патріота.

ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ

з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник

 

Тема досвіду

 

Розвиток творчих здібностей учнів

Автор

 

Кланя Ганна Миколаївна, учитель зарубіжної літератури Жашківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5, класний керівник 6 класу

Сфера застосування

Навчально-виховний  процес, позакласна діяльність

Актуальність

 

Хоча феномен творчості людини здавна приваблював учених-педагогів, учених-психологів, як зарубіжних, так і вітчизняних, проте тільки в останні десятиліття в своїх дослідженнях учені прийшли до висновку, що не існує творчих здібностей, а є особистість.

Наукові концепції та теорії

Теорія особистісно-зорієнтованого навчання та виховання, Концепція національно-патріотичного виховання.

Основна ідея

 

Кожна дитина наділена творчими здібностями, і завдання педагога – відкрити особистість, світ її захоплень і уподобань, і, використовуючи весь свій педагогічний досвід, захопити цікавими справами, повести за собою.

Технологія реалізації ідеї

 

Застосування проектних технологій у навчанні та вихованні учнів.

Форми, методи, прийоми, засоби

 

Нетрадиційні уроки, класні години, години спілкуваня з використанням інноваційних методів, колективні творчі справи, тощо.

Результат застосування

 

Згуртований дружний  учнівський коллектив.

Критерії ефективності

 

Реалізація ідей і принципів, що лежать в основі виховної системи;  психологічний клімат класу, стиль відносин учнів, їх соціальна захищеність, рівень вихованості. 

Наукові джерела

 

Наукові праці видатних педагогів-новаторів О.А.Захаренка, В.О.Сухомлинського, Л.Виготського,  Ш.Амонашвілі, А.Макаренка та ін.

Висновки

 

Як би далеко не пішов технічний прогрес, а учителя-наставника, друга, порадника не замінить ніхто і ніщо, тому що серцевиною діяльності педагога є любов до дітей, яким він віддає часточку свого серця, енергію, сили, передає досвід у вірі і надії зростити справжню людину, громадянина, патріота.

 

 

 


« повернутися

School.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора