A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Жашківський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів №5
Жашківської міської ради Черкаської області

Задорожня Валентина Михайлівна

Дата: 22.05.2020 13:04
Кількість переглядів: 10

Опис досвіду роботи вчителя біології та хімії

Задорожньої Валентини Михайлівни

 

На сучасному етапі розвитку шкільної освіти використання набутих знань і умінь у повсякденному житті має особливо важливе значення. Особистість стане обізнаною та компетентною тільки в процесі навчально-пізнавальної та практичної діяльності. у  результаті якої отримуються живі знання та формується певний життєвий досвід.
  Сьогодні у викладанні біології існує цілий ряд проблем: важкий виклад матеріалу, пересиченість біологіними поняттями й термінологією, недостатня кількість часу відведеного на виконання лабораторних і практичних робіт. Ці труднощі висувають завдання- викликати інтерес і бажання вчитися. Пізнавальний інтерес- це глибинний внутрішній мотив, заснований на властивій людині пізнавальній потребі. Пізнавальна активність може динамічно розвиватись. якщо вчитель активно й цілеспрямовано працює в цьому напрямі.
    Сучасній людині мало бути просто ерудитом, вона повинна вміти творчо використовувати набуті знання для розвязання нових проблем, для збереження і відновлення власного здоровя. Велике значення біологічних знань визначається тим.що на сучасному етапі розвитку суспільства людина ввійшла в протиріччя з природою. Як результат- екологічні кризи й погіршення стану здоровя  нації.
  Головне завдання вчителя - зацікавити учнів, примусити думати.активно здобувати знання.перемогти байдужість. викликати справжню дискусію й навчити практично зберігати фізичне і психічне здоровя на довгі роки.Учні повинні також мати необхідні для самостійного життя знання про природу, правила бережливого ставлення до неї, про рослин і тварин, способи догляду за ними.
  Одним із завдань біології є формування в учнів уявлення про практичне значення біологічних знань як наукових основ здорового способу життя. Ми знаємо, що переважна більшість людейотримала у спадок здатність до здорового т тривалого життя.Ця здатність передається нашими генами і повязує нас із нашими пращурами. які жили тисячоліття до нас.Вони були здорові й витривалі, хронічні хвороби були їм невідомі. На жаль умови життя в наш час змінились і сьогодні 75% усіх випадків смерті- це хвороби так званої цивілізації.
  Готувати дітей до здорового повноцінного життя -ось одне з головних завдань яке я намагаюсь розвязати на своїх уроках.
І я як кожен вчитель, маю власну систему проведення уроків з біології та хімії. на яких є організатором навчального прцесу, використовуючи цілий арсенал засобів інтерактивного навчання: мозкова атака, моделювання життєвих ситуацій. інтегрований урок.презентацї, проектна робота бліц-турніри, подорожі та лекції з розвязанням поставленої проблеми.
    Особливу роль у методиці своєї роботи відводжу створенню проблемних ситуацій. які допомагають викликати здивування й потім і як результат, розвивають логічне мислення, творчу уяву. Проблемні ситуації можна умовно поділити на ситуації 
неочікуваності.ситуації конфлікту. ситуації невизначеності. ситуації невідповідності.
    Наприклад:  ситуація неочікуваності створюється під час ознайомлення учнів з фактами, явищами, які викликають подив, вражають своєю незвичайністю. Наприклад лаб. роб. у 6 класі "Будова рослинної клітини"  я доповнюю завданнями "Вплив токсичних речовин на живу клітину". Різні групи учнів отримують токсичні речовини: водний розчин синтетичного клею. розчин фенолу. 40% розчин етилового спирту, бензин.
Спостерігаючи  структурні зміни клітин- руйнування пластид.ядра. вакуолі; роблять висновок про шкідливість токсичних речовин.
Попередити токсикоманію можуть прості  проте дуже яскраві досліди. зокрема при вивченні теми "Пагін" у 6-му класі : у ящики з підготовленим грунтом висаджую проросле насіння швидкоростучих рослин бобових чи злакових за такою схемою: 1 контр. полив здійснюється чистою водою 2 . 3 поливи здійснюються 40% розчином етилового спирту та 2 чайними ложками клею на пів склянки води.
Маленькі школярики бачать результати: розчин клею вбиває рослину після  два- триразового поливу (коренева система обвуглена;40% розчин етилового спирту викликає відставання в рості в порівнянні з контрольним поливом. діти як правило роблять дуже емоційні висновки.
Активізувати пізнавальну діяльність .узагальнити вивчений матеріал можуть біологічні ігри практичного спрямування.
Наприклад: Знайди помилки в оповіданні: Влітку я жила в бабусі  в селі .город великий роботи вистачало всім: вранці набрати води. в обід полити. увечері прополоти.Коли зацвіли огірки, ми обірвали всі пустоцвіти.Потім підгорнули цибулю. моркву. часник.Діти знаходять помилки дають їм пояснення.
Працюючи над темою "Травлення" в 8-му класі пропоную дітям такі завдання: Визначте чи можна вважати витривалою і здоровою людину . яка може випалити поспіль декілька цигарок чи випити багато вина без видимих наслідків.(перша стадія алкогольної залежності - підвищується витривалість.)
2 Людина стверджує що будь яке спяніння її не  страшне бо після сну її достатньо  випити чарку вина чи горілки і працездатність відновлено.Чи можна цю чарку вважати лікувальною? (хвороба перейшла в другу стадію)
Нескладні досліди при вивченні теми "Харчування і здоров'я" допомагають сформувати уявлення про ферменти.це досліди з пероксидом водню та вареною і сирою картоплею.
Провівши досліди учні роблять висновки що лише сирі картопля листки здатні до каталізу. адже ферменти мають білкову природу  і тому при кипятінні  втрачають активність.
Далі учні пояснюють чому дрібно нарізають листок і картоплю.(чим більша площа контакту гідроген пероксиду з ферментом тим швидше відбувається реакція. Далі  учні роблять висновки що фермент який прискорює розкладання гідроген пероксиду міститься не лише в картоплі, а й  у мязах, печінці та інших тканинах людини.  Після цих дослідів учням пропонується зясувати як ферменти реагують на алкоголь.
Нескладні досліди з виявлення вітаміну  С  з допомогою 5% го розчину йоду дають можливість учням запамятати правила приготування їжі зі збереженням вітаміну С.
Існує звязок між різними органами й частинами тіла ці закономірності можуть бути використані й у прикладному аспекті.
До числа цікавих методів фізіологічного  дослідження, доступних для відтворення в школі належать функціональні проби. Наприклад для демонстрування функцій мозочка використовують пальце- носову пробу. Проведення функціональних проб допомагає не лише узагальнити вивчені теми, а й формувати цілісне сприйняття курсу. На мою думку, така системна й цілеспрямована робота сприятиме не лише формуванню інтелекту, а й  гармонізуватиме стосунки  людини й природи.

« повернутися

School.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора