A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Жашківський опорний ліцей №5
Жашківської міської ради Черкаської області Уманського району

Папаяніна Світлана Вікторівна

Дата: 21.03.2022 19:26
Кількість переглядів: 114

Папаяніна Світлана Вікторівна

вчитель математики та інформатики

Жашківського закладу загальної середньої  освіти

I-III ступенів №5

  Педагогічний стаж роботи 12 років

Формування інформаційної компетентності учнів на уроках математики та інформатики шляхом використання інтерактивних методів навчання

  Задача сучасної освіти – підготувати підростаюче покоління до життя й професійної діяльності в новому, високорозвиненому інформаційному середовищі, ефективному використанню її можливостей. Перетворення сучасної цивілізації в інформаційне суспільство актуалізує, перш за все, проблему формування інформаційної компетентності особистості, яка стає визначальним чинником ефективності її трудової діяльності і повсякденного життя.

    Саме з появою нових педагогічних інструментів – комп’ютерних технологій – суттєво змінюються не тільки форми й методи навчання, але й підходи до виховання особистості. Процес використання сучасних комп’ютерних технологій у повсякденному житті готує молодь до реальної і потрібної суспільству трудової діяльності, формує в неї позитивне ставлення до засобів нових інформаційних технологій, переконаність в ефективності цих технологій навчання та виховання.

У сучасному світі мабуть немає галузі, де б не використовувався комп’ютер. На початку XXI ст. у соціальному житті відбулися значні зміни, що сприяли формуванню нового типу суспільства – інформаційного. Основними характеристиками цього суспільства є:

· збільшення ролі інформації і знань у політичному, економічному, соціальному та культурному житті суспільства;

· зростання обсягу інформаційно-комунікаційних продуктів;

· створення глобального інформаційного простору, що забезпечує ефективну інформаційну взаємодію людей; їхній доступ до світових ресурсів; задоволення їхніх потреб у інформаційних продуктах та послугах.

     Тому в сучасному інформаційному суспільстві дуже важливо, починаючи з шкільного віку, навчити учнів застосовувати ПК для оволодіння знаннями та їх практичної реалізації, вміти здобувати, критично осмислювати та використовувати інформацію, що передбачає оволодіння інформаційними технологіями. Нові інформаційні технології – це невід’ємна частина  нашого життя.

    Виникає потреба створення такої освітньої системи, орієнтованої на виклики інформаційного суспільства, що сформує систему цінностей і пріоритетів інформаційного суспільства для використання інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні особистості. Перед школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті зважаючи на власні можливості; буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ пред’являє високі вимоги до діяльності людини, конкуренто спроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.

    Суспільство «епохи інформації» вимагає від випускника володіння навичками XXI ст.:

  •  Критичне мислення і вміння вирішувати проблеми (гнучко адаптуватися у змінних життєвих ситуаціях, самостійно набуваючи необхідних знань);
  • Комунікативні навички та навички співробітництва;
  • Інформаційна грамотність (вміння швидко та ефективно шукати інформацію, критично та компетентно оцінювати та осмислювати інформацію, вміння творчо та креативно  використовувати її);
  • IКT – грамотність (використання комп’ютерних технологій як інструменту для спілкування, досліджень, організації, оцінювання інформації, володіння базовим розумінням етичних та правових питань, пов’язаних з доступом та використанням інформації).

   Саме тому я відчула професійну потребу працювати над проблемою:

«Формування інформаційної компетентності учнів на уроках математики та інформатики шляхом використання інтерактивних методів навчання».

    Інформаційно-комунікаційна компетентність передбачає застосування інформаційно-комунікативних та комп'ютерних технологій, уміння працювати з різними джерелами інформації.

   Перед собою ставлю перспектив­ну мету: підготовити дитину не до окремого уроку «на завтра», а жити вже сьогодні, тобто вияви­ти творчий потенціал учнів, ство­рити умови для розвитку творчої особистості, яка вміє формувати влас­ну думку, розв'язувати проблеми, здатна самостійно займатися влас­ною освітою. Намагаюся слідувати своєму креду: «Не звужуй життя до  уроку, а  урок розширюй до  життя».

   Для  реалізації поставленої проблеми визначила основні завдання:

  • вчити адаптуватися  в сучасних інформаційних умовах;
  •  вчити  творчо сприймати інформацію різного виду (текстову, відео, звукову, фото);
  • формувати вміння пошуку, обробки, використання, зберігання та передачі потрібної інформації, оминати інформаційне «сміття»;
  • допомогти дитині знайти й проявити себе у колективі;
  • виховувати готовність використовувати комп’ютерні технології і навички на інших уроках та у повсякденному житті.

Домінуючою на уроках інформатики та математики  є інформаційно-комунікаційна компетентність, яка представлена як система компетентностей:

· технологічна (усвідомлення комп’ютера як універсального автоматизованого робочого місця для будь-якої професії),

· алгоритмічна (усвідомлення комп’ютера як універсального виконавця алгоритмів і універсального засобу конструювання алгоритмів),

· модельна (усвідомлення комп’ютера як універсального засобу інформаційного моделювання),

· дослідницька (усвідомлення комп’ютера як універсального технічного засобу автоматизації навчальних досліджень),

· методологічна (усвідомлення комп’ютера як основи інтелектуального технологічного середовища).

   При наявності технологічної компетентності учень зможе використовувати програмні та апаратні засоби найбільш ефективно (орієнтуватися в різноманітних програмних середовищах, знати можливості апаратних засобів. Наприклад, працювати з програмами створення презентацій, використовувати апаратні засоби: сканер, веб-камеру, інтерактивну дошку, тощо).

   При наявності алгоритмічної компетентності – опановувати сучасні системи розробки програмного забезпечення, створювати алгоритми.

   При наявності модельної компетентності – опановувати професійні пакети комп’ютерного моделювання та використовувати моделі електронних засобів навчального призначення (наприклад, використовувати моделі електронних засобів навчального призначення з фізики, хімії, біології та ін. на уроках).

   При наявності дослідницької компетентності – застосовувати технічні засоби автоматизації досліджень (наприклад, виконувати лабораторні роботи з предметів природничого циклу, опрацьовувати матеріали до дослідницьких проектів).

   При наявності методологічної компетентності – використовувати ІКТ для вирішення своїх соціальних потреб (наприклад, брати участь у форумах, листуватися електронною поштою, готовити електронні матеріали, враховуючи правовий аспект подання та використання інформації).

    Школа повинна підготувати людину мислячу, котра не тільки має знання, але й уміє використати їх у житті. Тому спрямованість на формування розумових здібностей дитини та передання навиків ефективного оперування засобами пізнання повинна виступити як головний пріоритет із самого початку навчання. Безумовно, значна частина таких засобів базується на основі ІКТ.

   Перш за все, добираючи до уроку програмне забезпечення та електронні засоби навчання, враховую, що вони повинні відповідати певним вимогам, а саме:

  • бути цікавими і викликати позитивні емоції у школярів;
  • активізувати пізнавальну та розумову діяльність учнів;
  • викликати у дитини бажання навчитися працювати самостійно;
  • відповідати психолого-педагогічним вимогам;
  • розвивати творчі здібності дитини;
  • носити навчально-контролюючий характер.

    Метою моєї педагогічної діяльності є впровадження методики формування інформаційної компетенції учнів, яка своїм змістом і методами, засобами й організаційними формами забезпечує свідоме ставлення до інформаційної діяльності, сприятиме вихованню моральних якостей у процесі навчання і спілкування. У зв’язку з реалізацією цією метою на уроках математики та інформатики я виділяю основні форми прояву інформаційної компетенції:

• проектна діяльність;

• конкурси;

• сайти;

• дистанційне навчання.

    Формування інформаційної компетентності, перш за все, припускає формування універсальних навичок мислення і вирішення задач. До них відносяться уміння спостерігати і робити логічні висновки, використовувати різні знакові системи і абстрактні моделі, аналізувати ситуацію з різних точок зору, розуміти загальний контекст і приховане значення висловів, неухильно самостійно працювати над підвищенням своєї компетентності.

    На мою думку, формування інформаційної компетентності  учнів відкривають саме інноваційні методи навчання.  Їх розробка та впровадження в педагогічний процес є одним з найбільш перспективних напрямків в освітньому просторі, оскільки  інформаційна компетентність дозволяє людині бути успішною в сучасному інформаційному суспільстві, приймати усвідомлені рішення на основі критично осмисленої інформацію.

    Завдання на тестовій основі отримали широке поширення в практичній діяльності. Я їх використовую на різних етапах уроку, в ході індивідуальної, групової та фронтальної роботи, в поєднанні з іншими засобами та прийомами навчання. Сьогодні існують різноманітні варіанти тестів. На мій погляд, тести, створені самим учителем, дозволяють найбільш ефективно виявляти якість знань, індивідуалізувати завдання, враховуючи особливості кожного учня.

    Тестові завдання складаю з урахуванням завдань уроку, специфіки досліджуваного матеріалу, пізнавальних можливостей, рівня готовності учнів. Тестова технологія допомагає при контролі знань учнів. Тест забезпечує суб'єктивний фактор при перевірці результатів, розвиває у дітей логічне мислення, уважність.

    Тестові завдання відрізняються за складністю та формою варіантів відповідей. Використання тестових завдань дозволяє здійснити диференціацію та індивідуалізацію навчання учнів з урахуванням їхнього рівня пізнавальних здібностей. Залучаю учнів до тестування в онлайн –режимі в Classroom - безкоштовний сервіс для дистанційного навчання.

    Мотиви, що спонукають мене використовувати тести на уроках математики та інформатики:

  • у зв'язку з інформаційною насиченістю навчального процесу тестова перевірка дозволяє більш раціонально використовувати час уроку;
  • охоплювати великий обсяг матеріалу, швидко встановлювати зворотній зв'язок з учнями і визначати рівень засвоєння матеріалу;
  • тестовий контроль забезпечує одночасну перевірку знань учнів усього класу, формує мотивацію для підготовки до кожного уроку, дисциплінує їх;
  • правильно оформлений тест розвиває у дітей сумлінність і охайність;
  • використання тестів на уроках підвищує інтерес до предмета.

   Кожен старшокласник стикається з необхідністю здачі ЗНО з використанням тестування. Досвід показує, що учні не завжди можуть продемонструвати свій рівень знань через зайве хвилювання. Тому необхідна попередня систематична підготовка до ЗНО всіх учасників освітнього процесу, відпрацювання окремих етапів в умовах не настільки емоційно напружених.

   Використання ІКТ на уроках передбачає  використання комп'ютерної техніки, педагогічне програмне забезпечення, телекомунікації. Кожен урок повинен збагачувати пам'ять учнів новими знаннями, розвивати їх інтелект, формувати високі моральні якості, практичні уміння і навички застосування теоретичних знань. Тому більшість уроків я проводжу так, щоб наблизити матеріал програм до життя. На своїх уроках використовую наочність, яка підвищує інтерес учнів до навчання. Дбаю про те, щоб учні засвоїли обов’язковий мінімум знань, умінь і практичних навичок які передбачені державним стандартом та навчальними програмами. На своїх уроках я використовую різноманітні програмні засоби,  відеоролики, хмарні технології та інтернет-ресурси для створення нових цікавих вправ, а також, власноруч створені комп’ютерні презентації. Використовуючи комп'ютер, можна проводити триваліший і глибший аналіз, спостерігати розвиток інтелектуального рівня учнів, проводити індивідуальне навчання.

    Комп'ютерні технології підсилюють дослідницькі, інформаційно-пошукові і аналітичні методи роботи з навчальним матеріалом. Засоби ІКТ є ефективним засобом підвищення пізнавального інтересу учнів, створюють умови для побудови індивідуальних освітніх траєкторій школярів.

    Використання на уроках ІКТ сприяє професійному зростанню вчителя, змінює атмосферу на уроці, викликає робочий настрій у дітей, і як наслідок, покращується якість набутих знань.

    Використання ІКТ у навчально-виховному процесі потребують багато часу для підготовки вчителя. Необхідно зібрати оригінальні вчительські знахідки, професійні секрети, практичні приклади від колег та опрацювати їх на власному досвіді. Після кількох ретельно підготовлених уроків з використанням ІКТ учитель зможе відчувати, як змінилася атмосфера на уроці, що слугуватиме додатковим стимулом для роботи з новітніми педагогічними технологіями.

    У сучасному суспільстві тривають швидкі й фундаментальні зміни в основних напрямках діяльності. Необхідність пошуку нових організаційних форм і методів навчання обумовлена тим, що виникла потреба в розробці технології, яка відповідає адаптації школи до комп'ютерної епохи.

    Підготовка соціально адаптованої особистості передбачає розвиток пізнавальних інтересів учнів, формування їх творчої активності та самостійності, здатності до подальшої продуктивної діяльності. Виникає необхідність змінити взаємовідносини і взаємодію між вчителем та учнем, тобто переосмислити їх ролі у навчально-виховному процесі. Вчитель являється не тільки джерелом знань, використовуючи різні методи і засоби навчання, він повинен стати кваліфікованим консультантом у розв'язанні навчальних проблем. Завдяки цьому учень стає активним учасником навчального процесу. Під керівництвом вчителя школярі навчаються самостійно формулювати цілі й завдання, аналізувати інформацію, розробляти шляхи розв'язання проблеми.

    Інтерактивне навчання - це швидше узагальнююча назва тих способів, які вчитель використовує для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Саме при використанні інтерактивних технологій учні вчаться шукати інформацію, систематизувати її та узагальнювати. Водночас збільшуються вимоги до педагога: він повинен стати порадником для учня, зобов'язаний перебувати у постійному творчому пошуку, володіти основами психології, вміти використовувати на власних уроках сучасні технічні засоби навчання.

    Отож, нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних технологій дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань. Сучасні комп'ютерні технології дають вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання. Таке заняття викликає в дітей емоційний підйом. Навіть учні, які мають невисокий рівень знань, охоче працюють з комп'ютером.

    Інтерактивний урок - це засіб для створення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дозволяє дійсно реалізувати особистісно орієнтоване навчання. Використання інтерактивних технологій навчання надає можливості для пошуку нових форм і методів роботи.

    Як відомо, процес навчання потребує напруженої розумової праці дитини, її активної участі в цьому процесі, здатності використовувати здобуті знання, високого рівня компетентності учня. Тому впровадження інтерактивного навчання в освітній процес на даному етапі розвитку суспільства є необхідним.

Блог вчителя


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора